De media schreef
- Details
KOPSTUKKEN – ‘Special Death Care’, dat zijn de woorden die prijken op de gele wagen van Edwin Spieard uit Kopstukken. Spieard heeft een niet-alledaagse functie binnen de uitvaartbranche. Hij is namelijk werkzaam binnen de specialistische postmortale zorg. Dit betekent dat Spieard veelal werkt met lichamen die sterk in ontbinding zijn of ernstig zijn verminkt. Zijn taak: deze lichamen zodanig herstellen, dat nabestaanden een waardig afscheid kunnen nemen. Spieard komt daar, waar de meeste mensen liever niet willen komen. Bijvoorbeeld bij moorden, ongelukken, gezinsdrama’s of rampen. Het is voor Spieard echter het mooiste werk wat hij zich kan voorstellen, zo zegt hij: ‘Ondanks dat elke zaak begint met een traan, neem ik bijna altijd afscheid van de nabestaanden met een knuffel. Hoe verminkt een overledene ook kan zijn, ik kan altijd van betekenis zijn in het rouwproces van de nabestaanden,’ vertelt hij bij het RTV1-programma ‘1 op Vrijdag’. Op 23 oktober 2025 gaf Spieard een lezing over zijn werk in theater Geert Teis in Stadskanaal. Deze lezing was binnen no-time uitverkocht. Hierbij maakte hij gebruik van ‘foto’s zonder censuur’ zoals hij het zelf noemt. Dit zijn beelden van onder andere verhanging en verminking, uiteraard met toestemming van de nabestaanden. Spieard: ‘Ik laat bijvoorbeeld zien hoe ik iemand aantref die een aanrijding met een trein heeft gehad. Vervolgens neem ik het publiek mee in het proces van de reconstructie van het lichaam. In dit geval dus vanaf het moment van het treinongeval tot de opbaring in de kist. Luguberder dan dat, kan misschien wel niet.’De reacties van het publiek waren dan ook niet verrassend. ‘Waar ik normaal gesproken tijdens voorlichtingen en lessen veel interactie heb met de deelnemers, was er nu vooral doodse stilte. Op de foto’s die zijn gemaakt tijdens de voorstelling zijn dan ook veel geschokte gezichten te zien’, vertelt Spieard. Spieard breidt in 1 op Vrijdag uit over de lugubere details van zijn werkzaamheden: ‘In het specifieke geval van het treinongeval kreeg ik 70 procent van een lichaam aangeleverd. Dit spreid ik dan uit op mijn tafel en aan mij is het vervolgens de taak om hiervan weer een mens te maken.’Bij de reconstructie maakt Spieard vaak gebruik van een vochtisolatiepak. Dit is een ‘kunststof overall’ waar hij de verschillende lichaamsdelen in stopt om zo een mens weer op te bouwen. ‘Ik plaats de voeten aan het voeteneind en zorg dat het darmpakket weer op de plek komt waar hij bij jou en mij ook zit. Vervolgens kan ik deze persoon weer aankleden’. zegt Spieard. Tot slot rest dan nog de restauratie van het gezicht van de overledene, om zo de menselijkheid weer terug te laten keren. Ondanks dat Spieard veel verdriet tegenkomt en zelf ook wel eens huilt, neemt hij zijn werk niet mee naar huis. De beelden blijven niet op zijn netvlies staan. Het zijn voornamelijk de vele herinneringen aan alle duizenden plekken waar hij is geweest en mensen heeft aangetroffen die hem bijblijven. ‘Als ik rondrijd in mijn Special Death Care Mobile (dit is de rijdende Operatie Kamer van Spieard), denk ik vaak: daar heb ik iemand aan de trap zien hangen en daar reed iemand tegen een boom. Omdat ik internationaal werk en dagelijks 300 tot 700 kilometer rijd, zijn er in de afgelopen 24 jaar weinig plekken waar ik voor mijn werk nog niet ben geweest. Vanwege het succes van de vorige theaterlezing, staat Spieard op 13 maart 2026 opnieuw in theater Geert Teis. Spieard: ‘Weet wel waar je aan begint, want ik kan je niet beloven dat je die avond lekker kunt slapen.’ Aanmelden kan via: https://www.theatergeertteis.nl/voorstellingen/edwin-spieard

Interview TV1
- Details
Ik had zo veel meer kunnen vertellen, maar 15 minuten zendtijd krijgen is natuurlijk al geweldig. Op uitnodiging van RTV1 heb ik mogen vertellen over mijn vak en de nieuwe presentatie waarin ik het publiek meeneem in mijn wereld van ongelukken, moord en drama. Met special dank aan Rutger Breider en Harry Cats. Zie het interview via: https://www.youtube.com/watch?v=huZ-17f2efg&t=2158s

Geen dreigement, maar een belofte
- Details
Inmiddels 24 jaar werkzaam in de uitvaart, met de laatste 10 jaar als zelfstandige. Daar komen waar een ander liever niet wil zijn. Tuurlijk, het heeft me gevormd. Dagelijks geconfronteerd worden met lichamen die sterk in ontbinding zijn of ernstig zijn verminkt, dat zorgt ervoor dat je anders naar dingen gaat kijken. Tijdens mijn klinische lessen krijg ik vaak de vraag wat de meeste indruk op me heeft gemaakt. Echter zijn dat niet de dingen waarbij ik betrokken ben geweest, maar juist de dingen waarbij extra expertise niet werd ingezet. Niet alleen mijn expertise, maar ook van andere personen met een specialisatie. Vaak had dat te maken met macht spelletjes, hooggeplaatste heren die voor de nabestaanden de keuze gingen maken of ze wel of geen tastbaar afscheid mochten nemen. De MH17 is daar een mooi voorbeeld van. Persoonlijk ben ik van mening, dat daar veel meer mogelijk was geweest m.b.t. de overdracht van de slachtoffers aan de nabestaanden. En ja, ik heb dat geprobeerd en heb me er enorm voor ingezet, maar dat werd niet geaccepteerd. Ik weet me nog te herinneren dat ik tijdens een overdracht 3 uur lang op een kantoortje ben gezet, want stel je voor dat ik me er mee zou bemoeien. Toen was ik te bleu, ik zag het en liet het gebeuren. En ja, daar heb ik spijt van. Ik had met de vuist op tafel moeten slaan, op de deuren moeten bonken om het beter op te nemen voor de slachtoffers en de nabestaanden. Maar (laat ik hem meneer ‘S’ noemen) had de macht om dit te voorkomen. Wat ging dat anders na de aardbeving in Turkije, waar we in een week meer dan 1000 slachtoffers teruggaven aan de nabestaanden. Geen tijdsdruk, geen gedoe, geen gezeur over geld. Afscheid nemen mag je iemand niet ontnemen. Beste meneer ‘S’, mochten we in de toekomst opnieuw ‘samenwerken’, dan laat ik niet meer over mij heen denderen. Het is geen dreigement, maar een belofte. Zo, dat lucht op…

Mijn passie ligt elders
- Details
Ik ken mijn grens en sommigen vinden daar iets van. Overleden baby’s, daar heb ik het over. Ik krijg ze meer dan ooit tevoren op mijn behandeltafel, 37 week en doodgeboren is mij niet meer vreemd. Ik zie hiervan de afgelopen 4 jaar een explosieve stijging binnen mijn bedrijf. Ouders en verloskundigen die alle middelen proberen in te zetten, om deze kindjes (en ouders) een waardig afscheid te gunnen. Maar veelal verwijs ik door naar mijn collega’s. Niet omdat ik het emotioneel niet aan kan, maar ik heb de wetenschap dat er collega’s zijn waarbij het hun passie is om deze ouders te helpen. Tja, dat ik daarmee mensen teleurstel, dat zou kunnen. Maar doorverwijzen naar een collega is geen onwil, het is ook een kracht. Mijn expertise zit meer in confrontaties en restauraties van ernstig verminkte slachtoffers. Daar ligt (evenals bij lesgeven) mijn passie.

Familie agenten
- Details
Familie agenten, een zeer belangrijke groep mensen die vaak achter de schermen een belangrijke taak vervullen. Ik zeg bewust ‘mensen’. Het zijn vrouwen en mannen, die o.a. bij zelfdoding en zware ongevallen, de nabestaanden helpen en begeleiden waar mogelijk. Dat dat niet altijd gemakkelijk is, bleek tijdens de presentatie die ik heb mogen geven aan familie agenten in Noord-Nederland. Met voorbeelden en casussen uit de praktijk, heb ik met mijn 24 jaar ervaring, deze groep meegenomen in mijn wereld. Vele zaken, waarbij zowel deze agenten als ik, persoonlijk betrokken zijn geraakt. Het leerdoel was om van elkaar te leren en in de toekomst nog professioneler te werk kunnen gaan. Mijn dank gaat uit naar de organisatie en de deelnemers. Huiveringwekkende situaties waarin ik verzeild ben geraakt, moord, drama en gruwelijke ongevallen, heb ik tevens beschreven in mijn boeken.

De wagen
- Details
Het is geel en trekt aandacht: Mijn wagen. Voor de één is mijn wagen een doorn in het oog, voor de ander is hij goed acceptabel. Maar voor mezelf is het als zwemmen in een sloot en geeft mijn wagen mij het gevoel als het eten van een koekje bij de koffie. Het geeft me juich hormonen. Een witte kleur zal mij niet hetzelfde gevoel kunnen geven, tenminste niet voor deze wagen. De tekst ‘Special Death Care’ roept vragen op bij het publiek. Zo kreeg ik onlangs op 1 dag diverse reacties in het verkeer, uiteenlopend van een glimlach met een duimpje omhoog, tot een opengedraaid raampje, waaruit een arm werd gestoken met daar bovenop een middelvinger. Aangekomen op het werkadres midden in een woonwijk, stopte er een oudere man, ging naast zijn fiets (en mijn wagen) staan en keek op 3 meter afstand hoe ik de binnengekomen mail zat te lezen. Zonder dat ik iets aan hem vroeg, vertelde hij dat hij fotograaf was. Geen idee wat hij ermee wilde zeggen, maar van plan om te vertrekken was hij in elk geval niet. Niet veel later kreeg ik een WhatsApp bericht met een foto van mijn wagen, daar waar ik onlangs tijdens mijn pauze een kop koffie had gekocht. U staat bij enz. enz. Buiten dat de wagen voor mij erg praktisch is, is het ook een wagen die dagelijks op de snelweg gefotografeerd wordt. Mensen die mij zien rijden en mij gaan vertellen waar ik me op dat moment bevind. Door de hoge zit in de wagen, zie ik ook hoeveel passagiers op hun mobiele telefoon zitten te scrollen. Werkelijk onvoorstelbaar veel en vraag mij dan serieus af hoe gezellig dit zal zijn voor de bestuurder. Worden er nog dingen besproken tijdens een rit, of neemt de mobiele telefoon iedereen in zijn macht? De binnenkant van mijn wagen is onderweg door anderen niet te zien. De geblindeerde ruiten maken het iets mysterieus. Je ziet het aan de gezichten van de bijrijders, passagiers die volledig omgedraaid op hun stoel gaan zitten als ze mij passeren. Ook bestuurders die een glimp van mij op willen pakken, kruipen al rijdend bijna op de rechterstoel om niets te missen. Echter kijken de ouderen liever de andere kant op en trekken een ietwat afkeurend gezicht. Ik begeef me graag op de rechterbaan, het liefst achter een vrachtwagen. Het scheelt enorm veel brandstof en door niet te veel van rijbaan te hoeven wisselen voel ik mijn veiliger. Door mijn lagere snelheid word ik veel gepasseerd en geeft het mij een gevoel van gratis reclame. Want eerlijk is eerlijk, gezien worden is ook vaak besproken worden. Al met al, maak ik samen met mijn kennis en mijn gele wagen vele nabestaanden minder ongelukkig. Zie de wagen als een verplaatsbare behandelruimte, een ruimte waarin ik probeer een verongelukte overledene weer toonbaar te krijgen en waarin ik diverse behandelingen (waaronder balsemingen, thanatopraxie, reconstructies en airbush) kan uitvoeren. Veel van mijn kennis kan ik je leren. Een klinische les kost slechts €29,- en leren camoufleren kan vanaf €199,- inclusief de materialen. Zit je als bijrijder in de wagen en zie je me rijden, fotografeer mijn wagen dan eens van de voorkant. De achterzijde heb ik al zo vaak toegestuurd gekregen 😊.

De dood ligt altijd op de loer
- Details
‘Wat doe jij met schenkingen?’ Daar hoefde ik niet over na te denken. Ik geef ze door aan nabestaanden die het niet zo breed hebben. Via een fixe korting zorgen dat hun factuur lager uitvalt. ‘En hoe weet jij dan of de familie het niet zo breed heeft?’ En daar had hij wel een punt. Ik kan eerlijk gezegd niet zien of iemand wel of geen geld heeft, maar met mijn 24 jaar ervaring zie je wel aan iemands gezicht of geld het probleem is, of dat ze er geen geld voor over hebben. Liefde tussen mensen zie je, je voelt het en neemt het waar. En anderzijds, het maakt mij ook gelukkig om korting te kunnen geven. Een uitvaart hoeft volgens mij niet zo duur te zijn als dat ze in de media roepen. Omring je met de juiste mensen en vergelijk prijzen en opties voordat je komt te overlijden. Oke, dat is niet voor iedereen mogelijk, zeker niet met het hoge aantal ‘plotseling overleden mensen’, maar waarom zou je je niet eens verdiepen in prijzen en kwaliteit? Mijn draaiboek ligt al klaar, zo laat ik mijn dochter en vriendin niet met vele vragen achter. En weet je, het geeft me rust. Niet alleen de financiële kant, maar ook de dingen eromheen. Als voorbeeld de inlogcodes van Linkedin. Het is toch prachtig dat mijn nabestaanden mijn laatste groet online kunnen zetten? Nee, zo ver is het nog niet, maar noem het als voorbeeld. Vooralsnog dender ik door, deel ik mijn kennis, verkoop ik mijn boeken en help ik nabestaanden waar mogelijk. Ook als er weinig of geen geld is zal ik kijken naar opties en mogelijkheden.

Page 1 of 38